Poziv vladi k javnemu premisleku o TEŠ-6

2014-TES-iz-smeri-SV-brez-dimaV preteklih tednih so se v javnosti nenadoma znova pojavili pomisleki o upravičenosti gradnje šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj. Po pričakovanjih so vladne politične stranke vprašanje TEŠ-6 hitro umaknile z dnevnega reda z obljubo o vnovični, tokrat že peti reviziji projekta. V Iniciativi za demokratični socializem (IDS) smo prepričani, da je odločitev vlade sramotna in ponižujoča do državljanov. Sramotna je zato, ker TEŠ-6 ni nikoli bil in nikoli ne bo smiseln razvojni projekt; ponižujoča pa zato, ker so v javnih izjavah koalicijski partnerji jasno pokazali, da bo projekt izveden ne glede na nadaljnji razvoj finančne konstrukcije in ostalih okoliščin. Ob takšni odločitvi si težko predstavljamo smiselnost vnovične revizije projekta, saj njeni izsledki ne morejo imeti nobenih posledic za samo izvedbo in ceno projekta. Prav tako smo prepričani, da revizija, ki bo seveda tudi sama prinesla določene finančne stroške, ne bo ponudila konkretnih odgovorov glede politične odgovornosti. Imena direktorjev, nadzornikov, ministrov, politikov in ostalih zagovornikov ter avtorjev tega projekta so namreč javno dostopna vsem državljanom. Ker pa gre v večini primerov prav za osebe, ki še danes pod zaščito tako koalicijskih kakor opozicijskih strank bdijo nad izvedbo TEŠ-6 kot nad svojim osebnim projektom, od teh političnih strank neodvisnega iskanja odgovornosti seveda ne moremo pričakovati.

Če smo od obstoječih političnih strank mogli kadarkoli vsaj za pričakovati dosledno politično argumentacijo glede TEŠ-6, pa bi morala zdaj celo največjega vernika strezniti nedavna izjava ministra za infrastrukturo in prostor Sama Omrzela. 13. januarja 2014 je Omerzel v Studiu City o rasti cene šestega bloka (trenutno več kot 1.42 milijarde €) rekel tole: »Ključen odgovor v tem primeru je, ali res raste ali pa se je od nekdaj vedelo, da bo res takšna cena.« Izjava je nizkotno sprenevedanje in norčevanje iz slehernega državljana, saj je parlament še julija 2012 sprejel zakon o poroštvu za investicijo, ki je bil pogojen z zavezo, da cena ne bo presegla 1.3 milijarde €. Cena je ta mejnik presegla že nekaj mesecev zatem, a očitno vlada ni niti pomislila na to, da bi spoštovala zavezo, ki jo je dala državljanom. Nasprotno, minister v svoji izjavi navrže, da se je že od nekdaj vedelo, da bo cena takšna, kot je zdaj. To pomeni, da je bilo sprejemanje poroštva, tako kot že nič koliko dokumentov prej, samo burkaška politična predstava, namenjena pomiritvi javnosti.

V Iniciativi za demokratični socializem se zavedamo, da so okoliščine za presojanje projekta TEŠ-6 danes drugačne kakor pred leti. Zagovornikom projekta je namreč z zavračanjem racionalnega premisleka v javnosti in z nenehnim prepričevanjem o smiselnosti projekta, ki je temeljilo na lažnih podatkih in zavajanjih, uspelo, da je TEŠ-6 tako ali drugače postal izvršeno dejstvo. Tako se danes ne moremo več odločati na podlagi dejstev o samem projektu kot celoti. Ta pravica nam je bila nelegitimno odvzeta v času prve Janševe vlade in nato Pahorjeve vlade. Lahko pa se odločamo – in to pravico bi morali imeti – na podlagi dejstev o okoljskih in ekonomskih posledicah dveh scenarijev: prvi je nadaljevanje projekta, drugi pa njegova dokončna ustavitev.

O spornosti projekta TEŠ-6 smo v zadnjih letih slišali že veliko, vendar ni razprava nikdar pripeljala do razumnih sklepov. O tem ne nazadnje priča stanje, v katerem je projekt danes. Zato ne pristajamo na zapiranje razprave o projektu. Tega sredstva se je politika posluževala zadnjih pet let in tako 600 milijonov € spremenila v vrtoglavih 1.42 milijarde €. Poleg tega nam ni bil nikoli ponujeno prepričljivo zagotovilo, da se ta znesek ne bo dodatno povečal. Zato v Iniciativi za demokratični socializem nasprotujemo odločitvi koalicije ter zaradi okoljskih in finančnih tveganj pozivamo k takojšnji ustavitvi projekta, dokler se o njegovi usodi ne izreče zainteresirana javnost, torej vse državljanke in državljani. Poleg tega pozivamo vlado, naj svoje stališče o smiselnosti nadaljevanja projekta odslej utemeljuje z vsemi relevantnimi dokumenti, torej tudi s pogodbami z dobavitelji, gradbinci in posojilodajalci. Dokler vlada in HSE tega ne bosta storila, je poleg zgodovine projekta že prikrivanje relevantnih dejstev zadosten razlog, da ga tudi z današnjega gledišča ocenjujemo kot ekonomsko in okoljsko neupravičenega.

Obenem zagovornike projekta opominjamo, da bodo morali pri zagovarjanju projekta odgovoriti na naslednje pomisleke, ki jih doslej še nikoli niso prepričljivo zavrnili.

1. Zakaj je nadaljevanje gradnje in s tem povezano vsaj nekajletno obratovanje TEŠ-6 okoljsko sprejemljivejše kakor  zaustavitev projekta?

Prvi razlog za okoljsko oporečnost TEŠ-6 so njegove ogljične emisije, ki bodo pri povprečnem obratovanju bloka znašale vsaj 3.1 milijarde ton izpustov CO2 na leto. Podnebni ukrepi, ki bodo temeljili na Kopenhagenskem dogovoru in o katerih razmišlja Evropska unija, predvidevajo linearno zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov za 80–90 odstotkov do leta 2050 glede na izhodiščne vrednosti v letu 1990. Celo po konservativni zavezi o 75-odstotnem  zmanjšanju izpustov v Sloveniji bi pri takšnih zavezah že Blok 6 povzročil kar 78 odstotkov vseh emisij, dovoljenih Sloveniji v letu 2050. To pomeni, da je TEŠ-6 okolju zelo neprijazen način pridobivanja energije, kar pa bo poleg okoljih imelo tudi hude finančne posledice. Če izhajamo iz trenutne sistematizacije regulacije emisij, tj. iz trga emisijskih kuponov, lahko pričakujemo, da bo TEŠ-6 za svoje obratovanje moral v prihodnosti z vsakim ciklom regulacije trga kuponov plačevati »dražji davek« na izpuste, ki bo po mnenju zagovornikov emisijskih trgov najverjetneje presegal sam strošek proizvodnje energije.

Poleg tega nadaljevanje premogovniške tradicije v Šaleški dolini pomeni nadaljnjo rizično izpostavljenost tega območja industrijskim aerosolom PM10 in PM2.5, ki so znan vzrok za povečano obolevanje za srčno-žilnimi in respiratornimi boleznimi. Že danes je Šaleška dolina med najbolj onesnaženimi območji v Sloveniji, in sicer predvsem na račun termoelektrarne.

2. Zakaj je nadaljevanje gradnje in s tem povezano vsaj nekajletno obratovanje TEŠ-6 ekonomsko sprejemljivejše kakor  zaustavitev projekta?

O problematičnosti finančne konstrukcije priča že omenjena rast investicijske cene iz 604 milijonov € na trenutnih 1.42 milijarde €. Temu pa moramo dodati še izgubo, ki jo bo v letih obratovanja verjetno povzročala investicija na račun podcenjene vrednosti emisijskih kuponov, odplačevanja stroškov financiranja, podcenjene nabavne cene premoga, stroškov okoljske sanacije, morebitnih odškodninskih zahtevkov ipd. Tako je na primer novinar Dnevnika Primož Cirman, ki že več let kritično piše o projektu, ocenil, da bo tekoča izguba znašala kar 30 milijonov € letno.

3. Zakaj Šaleška dolina ne zmore brez lignita?

Eden glavnih argumentov za projekt je sklicevanje na delovna mesta v velenjskem rudniku in v sami termoelektrarni. Pri tem moramo poudariti, da si v Iniciativi za demokratični socializem prizadevamo za politiko polne zaposlenosti, tako da razumemo in podpiramo boj delavk in delavcev za kruh. Prav zato pa moramo opozoriti, da je argument, s katerim operirajo zagovorniki projekta, lažen, saj HSE v zadnjih izjavah s pretvezo racionalizacije in optimizacije jasno napoveduje odpuščanja delavcev tako v rudniku kakor v termoelektrarni. Tako je vse jasneje, da TEŠ-6 ne bo ohranjal delovnih mest. Nasprotno, zaradi nasedle investicije bodo odpuščanja takojšnja in obsežnejša, med odpuščenimi pa bodo tudi delavci ostalih skupin v HSE.  Ne smemo dovoliti, da bi delavke in delavci, ki so jim pred desetletji v teh panogah obljubljali varno prihodnost in pošteno plačilo, vrženi na cesto! Ne glede na izvedbo ali ustavitev TEŠ-6 ostaja dejstvo, da bo tako rudniku kakor termoelektrarni prej ali slej odbila plat zvona, v skrajnem primeru takrat, ko bo zmanjkalo rude. Tedaj bo problem zaposlitev v regiji enak kakor danes, uspešnost reševanja tega problema pa bo odvisna od politike zaposlovanja. Če bo to politika privatizacij, kakršno vlada vodi danes, si lahko obetamo le še več odpuščanj, izžemanja podjetij in selitev proizvodnje. Zato opozarjamo, da Šaleška dolina potrebuje strategijo razvoja onkraj lignita, ki bo vsakemu delavcu in delavki omogočila zaposlitev po svojih interesih in zmožnostih. Prav nobenega prepričljivega razloga ni mogoče navesti za to, da to odločitev prestavljamo v oddaljeno prihodnost.

TEŠ 6 se je javnosti, vse bolj pa tudi nasprotnikom projekta že na samem začetku zdel kot končana zgodba, saj ga z vsemi sredstvi, tako s političnimi kakor z osebnimi diskreditacijami, branita energetski lobi in politika, ki ni prav v nobenem drugem primeru tako složna ne glede na svoje desne ali t. i. leve simpatije. Ravno zato razlogi za ustavitev projekta verjetno še nikoli niso bili tako prepričljivi kakor danes, a so obenem žal povsem ignorirani. Če v javnosti ne odpremo razprave in če ljudem ne bodo predstavljene finančne bilance projekta z vsemi relevantnimi dokumenti, na podlagi katerih lahko demokratično legitimno odločamo, potem odločitev o TEŠ-6  ne bo odločitev v javnem interesu.

Zato vladi sporočamo, da je napočil čas, da se razprava in odločanje prestavita iz slonokoščenih stolpov neodgovornih političnih in gospodarskih elit prestavita med državljanke in državljane. Samo državljanke in državljani bomo namreč za sprejete odločitve jamčili s svojim premoženjem in trpeli posledice okrnitve naravnih potencialov. Nihče nam ne more legitimno odrekati pravice do sonaravnega razvoja, zlasti kadar se pomembne odločitve sprejemajo pod pretvezo javnega interesa, v našem imenu, a brez našega konsenza in javne razprave. Zato se v Iniciativi za demokratični socializem zavzemamo za sonaravni razvoj in demokratizacijo na vseh družbenih področjih. Za kaj se zavzemajo vlada in preostanek politične elite, pa bomo sodili po političnih odločitvah v naslednjih dneh in po odzivu na naš poziv.

Iniciativa za demokratični socializem (IDS)

Deli.